Wat is Rapé
Hartelijk dank aan www.katukina.com voor het bijdragen aan dit artikel
Rapé tabaksnuiftabak is een heilig sjamanistisch medicijn of hulpmiddel, dat al duizenden jaren wordt gebruikt door stammen in het Amazonegebied en een essentieel onderdeel is van hun tribale cultuur en geschiedenis. Rapé is de naam voor een van de vele van deze snuiftabak, en de basis ervan ligt bij talloze inheemse stammen in Acre, Brazilië. Vreemd genoeg wordt Rapé niet gesnoven, gesnoven of ingeademd. In plaats daarvan wordt het in de neusgaten toegediend (geblazen) met een speciale blaaspijp genaamd "Kuripe" (zelftoediening) of "Tepi" (iemand anders dient toe). Deze "toediening" is behoorlijk krachtig en niet bepaald aangenaam. Het kan nogal schokkend zijn.
Het uiterlijk van Rapé is grijs- tot zandkleurig, zeer fijn en droog stof. Het wordt traditioneel bereid door het ceremonieel stampen van tabak (N. rustica) met boomas, gevolgd door geduldig filteren door een fijn gaas, wat resulteert in een stof zo fijn als 125 micron. De gebruikte tabaksvariëteiten zijn niet de algemeen bekende N. tabacum, maar N. rustica, zoals “Corda” of “Moi” en in gevallen ook “Mapacho”. Gezien de kracht van de tabak, Nicotiana rustica, die sterker en donkerder is dan Nicotiana tabacum, kan het geest-verruimende en aardende effecten opwekken.
De as die het tweede belangrijke bestanddeel van een Rapé is, is afkomstig van de schors van een verscheidenheid aan medicinale of heilige bomen. De productie en keuze van as en de exacte samenstelling en verhouding van ingrediënten blijven vaak een geheim van de stam.
Zuid-Amerikaanse sjamanen gebruiken tabak als een heilig, gezond medicijn en er bestaat een zeer nauw verband tussen tabaksgebruik en sjamanisme dat weinig gemeen heeft met onze westerse manier van tabaksgebruik. Inheemse stammen gebruiken tabak bij ceremonies, om goed weer, vissen of oogst te voorspellen, en voor spirituele (bijv. Vision quest, trance enz.) En genezingsdoeleinden, maar zelden om te roken. Het gebruik van tabak door inheemse stammen in Zuid-Amerika, zoals de Kaxinawá, Nu-nu, Yawanawá en Katukina, is diep geworteld in hun cultuur en wordt al sinds de Maya-beschaving gebruikt voor rituele, medicinale en recreatieve doeleinden.
Effecten en gebruik
Het gebruik van tabakssnuif of Rapé heeft veel verschillende doeleinden voor inheemse stammen, waaronder vrouwelijke puberteitrituelen, inwijdingsrituelen, cashiri-drinkfestivals, sociale riten en genezingsceremonies. Toch heeft elke stam zijn eigen routine: sommigen passen het elke dag toe na het ontbijt en diner, andere stammen gebruiken het 's nachts drie keer.
Een typische Rapé-ceremonie omvat een onderlinge administratie door twee personen. De Rapé wordt hoog in de neusgaten geblazen met een pijp van bamboe of been. De intense toediening concentreert de geest onmiddellijk, stopt het geklets en opent de hele vrijgemaakte mindspace voor je intenties. Bovendien helpt dit bij het loslaten van emotionele, fysieke en spirituele ziekten en vermindert het negativiteit en verwarring, waardoor een grondige gronding van de geest mogelijk wordt. Evenzo gebruiken sjamanen Rapé om zich opnieuw af te stemmen op hun energiekanalen en met hun hogere zelf, en om hun verbinding met de wereld en het universum te intensiveren. Bovendien maakt Rapé de weg vrij voor het ontgiften van het lichaam en verwijdert het alle overtollige slijm, gifstoffen en bacteriën, waardoor het helpt bij het bestrijden van verkoudheid en snuffles. Bovendien stimuleert Rapé de geest met zijn nicotinegehalte dat op zijn beurt onder meer epinefrine, acetylcholine en dopamine afgeeft, wat een verhoogde focus, aanwezigheid en intuïtie ondersteunt. Interessant is dat er veel geruchten zijn dat Rapé de pijnappelklier zou kunnen ontkalken(1), die betrokken is bij de afscheiding van melatonine, de perceptie van de circadiane tijd en het metabolisme van geneesmiddelen. Verkalking van de pijnappelklier is in verband gebracht met neurodegeneratieve ziekten, zoals de ziekte van Alzheimer, en blootstelling aan fluoride, wat het belang van een gezonde pijnappelklier nog eens benadrukt. Maar of Rapé echt kan helpen bij het ontkalken van de pijnappelklier, staat ter discussie en moet nog wetenschappelijk bewezen worden.
Oorsprong en geschiedenis
Het begin van Rapé wordt weerspiegeld in de oorsprong van tabak, die zogenaamd uit Amerika komt. Het eerste schriftelijke gebruik van snuiftabak dat ooit is gemeld, werd gedocumenteerd door de Inca's, die het gebruikten om verschillende ziekten te genezen en om "het hoofd te zuiveren". De Inca gebruikten alleen wilde tabakssoorten en vermalen de wortels van de planten. Al 5.000 jaar geleden verbouwden indianen tabak en waren waarschijnlijk de eersten die tabak rookten, kauwden en inhaleerden. Tot op de dag van vandaag blijft Amerika beroemd om het produceren van tabak: in 2010 werd Brazilië 's werelds grootste tabaksexporteur en de op een na grootste tabaksproducent (FAOSTAT). Dit wordt weerspiegeld in het gebruik en de productie van Rapé door Brazilianen: de inheemse bevolking in Brazilië staat erom bekend een van de beste Rapé-melanges te produceren. Bovendien waren de Braziliaanse inheemse stammen de eersten waarvan bekend was dat ze snuiftabak gebruikten (WHO). Overwegende dat snuiftabak pas in 1500 in Europa werd geïntroduceerd; De franciscaner monnik, broeder Ramón Pané, die in 1493 met Christoffel Columbus reisde, was de eerste Europeaan die ontdekte dat de indianen snuiftabak gebruikten en dit voortreffelijke sacrament in Spanje introduceerden toen hij terugkeerde. Dit was het begin van een lang tabak- en snuifgebied in Europa.
Productie van Rapé
Naast Tabaco bestaat een blend van Rapé uit boomassen, aromatische of medicinale planten of de as daarvan. De Tabaco wordt eerst in kleine stukjes gesneden en daarna op laag vuur gedroogd. Vervolgens worden as en tabak gestampt en verpulverd in een grote vijzel en stamper. Na vele dagen van langzaam en ceremonieel stampen, wordt het resultaat door de fijnste stof gezeefd en de resten weer vermalen totdat uiteindelijk een zeer fijn, glad stof is verkregen. Om de producten zo vers mogelijk te houden, wordt het mengsel bewaard in flessen of verstopte buizen, of ornamentenflessen die vaak van bot zijn gemaakt.
Medicinale waarden
Voor inheemse Amerikanen wordt tabak medisch gebruikt als genezing van bepaalde ziekten, zweren, wonden en als afweer tegen insecten (Curtis 1935) en ook als een pijnstillende en verdovende stof die vermoeidheid, pijn, honger en dorst verlicht (Elferink 1983 ). Rapé dringt diep door in de neusgaten, verwijdert daarbij eventueel achtergebleven slijm en oefent krachtige antibacteriële effecten uit (Pavia et al. 2000). Als het lichaam te vol zit met gifstoffen, kan braken een bijwerking zijn die tot een grondige reiniging leidt. Er zijn zelfs speciale Tabaco-melanges (Machiguenga-snuiftabak) die gemaakt zijn om griep en andere ziekten tegen te gaan (Russel & Rahman 2015). Bovendien kan de Tabaco die in de meeste Rapé-melanges zit, het genezende vermogen van andere planten, zoals Ayahuasca, versterken. Bovendien is tabak in zijn oorspronkelijke betekenis zelfs een hallucinogeen. Het bevat twee alkaloïden, namelijk harman en norharman, die nauw verwant zijn aan harmine en harmaline (Janiger et al. 1973). Deze twee bètacarbolines remmen monoamineoxidase (Herraiz et al. 2005), wat leidt tot antidepressieve en stimulerende effecten (Farzin 2006).
Omdat Rapé nicotine bevat, verhoogt het gebruik ervan de bloedstroom in de hersenen en beïnvloedt het de afgifte van verschillende stimulerende neurotransmitters, zoals epinefrine, acetylcholine en dopamine (Wolk et al. 2005, Cryer 1976; Domino et al. 2000), waardoor je focus toeneemt. , aanwezigheid en intuïtie en het lichaam openen voor hogere communicatie en holistisch denken en begrijpen. Zoals hierboven vermeld, heeft Rapé de reputatie de pijnappelklier te ontkalken, die betrokken is bij de afscheiding van melatonine, de perceptie van de circadiane tijd en de functie van het immuunsysteem (Skwarlo-Sonta et al. 2003). Hoewel dit niet door wetenschappelijke studies is bevestigd, is dit van groot belang, aangezien degeneratieve ziekten, zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson, en blootstelling aan fluoride of kwik kunnen leiden tot verkalking van de pijnappelklier (Luke 1997; Luke 2001). De verkalking van de pijnappelklier kan eenvoudig worden getest door middel van magnetische resonantie beeldvorming (MRI) die de mate van calciumfosfaat op de klier aantonen. Bovendien is zelfs normale veroudering in verband gebracht met verkalking van de pijnappelklier en verminderde melatonineproductie (Kunz et al. 1999), terwijl kinderen zelden verkalkte pijnappelklier vertonen. Bovendien wordt gesuggereerd dat ons vervuilde water, dat vaak gevuld is met hormonen en residuen van pesticiden, evenals voedseladditieven, overtollige suiker en zoetstoffen, kan leiden tot verkalking van de pijnappelklier. Verkalking van de pijnappelklier is ook geassocieerd met verlaagde melatoninespiegels en een hoog risico op ischemische beroerte, intracerebrale bloeding (bloeding) en met borstkanker (Kitkhuandee et al. 2014; Cohen et al. 1978). Dit risico op een beroerte was nog hoger wanneer de patiënten ook werden getroffen door hoge bloeddruk, diabetes en hoge cholesterol / triglyceriden (Kitkhuandee et al. 2014). De meest voorkomende bewegingsstoornis, de ziekte van Parkinson (PD), wordt ook negatief beïnvloed door verminderde hoeveelheden melatonine (Polimeni et al. 2014). De belangrijkste pathologische gebeurtenis bij PD betreft de vernietiging van dopaminerge neuronen door oxidatieve schade. Melatonine kan deze oxidatieve schade voorkomen (Antolín et al. 2002), waardoor melatonine een mogelijke preventieve behandeling wordt bij PD en andere ziekten waarbij door zuurstofradicalen veroorzaakte weefselschade optreedt. Kortom, melatonine verbetert de plasticiteit van de hersenen, werkt samen met het immuunsysteem, gaat oxidatieve stress in het zenuwstelsel tegen en is een belangrijk hormoon in de perceptie van de circadiane tijd en andere cruciale biologische functies. Hulpmiddelen, zoals tabaksnuiftabak of Rapé, die mogelijk een gezonde pijnappelklierfunctie bevorderen, waardoor de verkalking tegengaat en de melatonineproductie verhoogt, zijn van groot belang en er wordt veel over gedebatteerd.
Toepassing: een ceremonie tussen de gever en de ontvanger
Traditioneel wordt Rapé toegediend met twee verschillende soorten pijpen, die gemaakt zijn van bamboe of been. De eerste type pijp vereist de aanwezigheid van een ander persoon, die de Rapé krachtig in elk neusgat blaast van de partner die de Rapé gaat ontvangen. Om die reden wordt hij meestal de blaaspijp genoemd en in het Braziliaans de "Tepi". Het andere type buis is een zelfapplicator en heet „Kuripe“. De verbinding tussen mond en neus is eenvoudig tot stand te brengen door de V-vorm van de pijp.
Blowing the Tepi houdt een intieme band in tussen de Rapé-gever en -ontvanger. Beiden zijn nauw met elkaar verbonden door mond, neus en door ademhaling, en beide moeten zich openen en de andere geest en intentie binnenlaten, zodat de genezing kan plaatsvinden. Vaak moet de persoon die blaast een ervaren stamlid zijn, omdat hij zijn intentie en geest naar de persoon stuurt die inademt, wat een sterke geest en duidelijke focus oplevert. Daarom hangt de essentie van dit blaasritueel niet af van de kracht van je blazen, maar of je jezelf kunt delen terwijl je het doet en daarmee de ontvanger kracht geeft. Deze 'blaasrituelen' zijn van groot belang in de sjamanistische traditie, die de helende energie van adem (ook bekend als 'Soplada' - wat blazen van helende energie betekent) waarneemt als een belangrijk hulpmiddel voor genezing (Fotiou 2012; Jauregui et al.2011 ).
Als u een onervaren Rapé-gebruiker bent, is het gemakkelijker om uw eerste ervaring op te doen met het gebruik van de Tepi, en een ervaren gebruiker als gever. De eerste slag moet snel worden gevolgd door de tweede slag in het andere neusgat. Dit kan een uitdaging zijn voor een onervaren gebruiker, aangezien de eerste klap totaal overweldigend kan zijn. Toch, als je de Kuripe gebruikt, is het belangrijk om zo snel mogelijk door te gaan met de tweede slag om de energieën van beide neusgaten en hersenhelften te harmoniseren.
Het is een feit dat u zich geen zorgen hoeft te maken.
Er zijn veel verschillende manieren om te blazen, afhankelijk van de gebruikte intenties. De meest voorkomende toediening zorgt voor een diepe inademing die wordt gevolgd door een lange blaastechniek die tegen het einde van de ademhaling in kracht toeneemt. Met deze toename aan het einde van de ademhaling, wordt Rapé verder omhoog geduwd en bereikt het de beste reiniging. De gever moet diep inademen, waardoor een diepe krachtige klap vanuit de maag mogelijk is die met goede bedoelingen naar buiten wordt uitgevoerd.
Dosis
Over het algemeen wordt aanbevolen om te beginnen met een dosering die niet groter is dan een erwt per portie. Omdat het erg belangrijk is om de Rapé in beide neusgaten te blazen, heb je als goede start twee porties ter grootte van een erwt nodig. Toch heeft iedereen een andere tolerantie en kan daarom een kleinere of grotere dosis prefereren. Idealiter begin je met een portie ter grootte van een erwt, maar dan moet je zelf experimenteren om de meest geschikte dosis te vinden.
Zelftoediening is eenvoudig, de lichamelijkheid ervan houdt slechts in dat een kleine hoeveelheid (ter grootte van een halve erwt) in de bovenkant van de applicator (neusuiteinde) wordt geplaatst. Dan verbind je je mond met het andere uiteinde en begin je te blazen. Je kunt experimenteren tussen kortere, scherpere slagen en langere, zachtere pogingen. Het moet natuurlijk op beide neusgaten worden aangebracht.
Het is de moeite waard om uzelf te concentreren voordat u Rapé gebruikt en ervoor te zorgen dat u zich in een rustige omgeving bevindt. Je kunt de Rapé gebruiken als een hulpmiddel om intenties te transformeren en het snijdt ook door welk mentaal of emotioneel veld je ook bent. De eerste ervaring en de sterke sensatie duurt een paar minuten, terwijl de nieuw verworven toestand heel lang blijft bestaan.
Instellen en instellen: hoe Rapé te nemen
Elke medicinale plant wordt door inheemse stammen beschouwd als een sacrament en als een gebed of intentie. We raden aan om dit heilige medicijn, Rapé, te gebruiken in een omgeving die de plant eert vanwege zijn onderwijzende en genezende vermogens. Wierook, kristallen, chumpi-stenen, tribale muziek en de natuur creëren een perfecte ruimte voor meditatief en reflecterend rapé-gebruik. Het is ook erg essentieel om je geest te richten en een intentie voor te bereiden voordat je Rapé omarmt; zit in stilte en richt je geest voordat je begint. Deze intentie kan gericht zijn op inzichten, fysieke genezing, energetische genezing of iets dat genezing of helderheid in je leven nodig heeft. Als je eenmaal een intentie hebt gevonden, vraag dan het universum of de geestenwereld om je door dat proces te helpen. Daarna inhaleert de ontvanger het medicijn diep, eerst door het linker neusgat, wat de dood symboliseert. Daarna wordt Rapé op de rechterkant aangebracht, wat staat voor wedergeboorte. Na de ervaring is het het beste om met gesloten ogen te blijven, terwijl je zowel langzaam in- als uitademt door de mond, wat een grondige aarding en behoud van de focus mogelijk maakt. Probeer je ervaring niet onder woorden te brengen terwijl je aan het gronden bent, maar probeer je te concentreren op je gedachten en energie die vrijkomt door het medicijn. Probeer niet in lijden of drama te vervallen, maar ontdek hoe gemakkelijk het is om de ervaring naar je hart te kanaliseren, en let op de krijgerskracht en de aarding die dat geeft, en hoe het je weer in evenwicht brengt.
Het moment daarna
Snot en slijm vinden hun weg naar buiten: eerst door de neus, later als slijm door de keel. Het is erg belangrijk om de naar buiten gerichte stroom toe te staan, omdat het slijm en de vloeistoffen je fysieke en etherische afval met zich meedragen, zodat men er vanaf komt. Forceer het niet en slik het niet door. Adem gewoon alleen door de mond na de eerste toepassing. Adem vervolgens zachtjes uit door de neus als de zaken zijn gekalmeerd. Je zult poeder zien komen. U wilt dit poeder niet in de longen inademen. Na een tijdje ademen gaat het druipen en kan de neus worden schoongemaakt. Idealiter wordt dit gedaan door een neusgat met een vinger dicht te houden en het andere neusgat krachtig te legen met een krachtige luchtstoot die door de neus wordt uitgeademd. Wanneer dit met beide neusgaten wordt gedaan, vaak meerdere keren, kan men onmiddellijk een nieuwe en open toegang tot frisse lucht voelen en wordt het ademen door de neus enorm verbeterd. Na een tijdje kunnen de resten terug in de keel vallen. Het is belangrijk om deze weer in de mond te brengen en uit te spugen. Dit kan wat hoesten vereisen, maar het is zeer noodzakelijk en lonend. Om het reinigingsproces vrijelijk te kunnen ervaren, is het het beste om buiten te zijn, waar het slijm op de grond kan worden gespuugd. Dit laatste proces van het spugen van het slijm, is een geweldige laatste bevestiging van de uitgedreven negativiteit die fysiek en visueel het lichaam verlaat en wordt teruggegeven aan moeder aarde. Als u zich duizelig en onwel blijft voelen na het gebruik van Rapé en na het spoelen, is het raadzaam om wat water, niet-cafeïnevrije thee of vruchtensap te drinken en met gesloten ogen te blijven, liggend of zittend. Het water hydrateert je lichaam en helpt bij het verwijderen van alle gifstoffen die nog worden uitgescheiden, en de natuurlijke suikers ondersteunen het aarden.
Creatief proces
De Rapè, Tabaco-poeders en as die we aanbieden, zijn heilige geneeswijzen die rechtstreeks afkomstig zijn van Amazone-stammen. Dit krachtige medicijn is zeldzaam en wordt moeizaam geproduceerd met heilige planten die tijdens een ceremonieel proces door de leden van de stammen zijn verzameld. De componist van de blend moet een ervaren sjamaan zijn met gedegen kennis van het diverse plantenrijk van de jungle. De jungle herbergt niet alleen de grootste variëteit aan planten, men moet ook weten welk deel van elke plant kan worden gebruikt, aangezien de as, wortel of schors een ander doel en effect kan hebben dan bladeren of zaden van een bepaalde plant. Er mag slechts 1 tot 2 kilo per keer worden geproduceerd. Deze heilige voorbereiding is een proces dat weken kan duren. Gewoonlijk werkt het stamhoofd - de Pajero - onder een streng dieet en in een trancetoestand wanneer hij de Rapé-ingrediënten eindeloos beukt en mengt. De andere leden van de stam zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van de ingrediënten. De planten worden in de zon gedroogd of geroosterd en worden verschillende keren door een fijne doek gefilterd en vervolgens gemengd met andere ingrediënten om de uiteindelijke batch te verkrijgen. Vroeger gebruikte de 'Pajero' de laatste batch alleen voor een ceremonie. Tegenwoordig neemt de hele stam deel aan dit magische ceremoniële evenement. Pas sinds kort delen de stammen hun heilige medicijn met buitenlandse vrienden en geven ze de kennis en toepassing door aan de volgende generaties. Toch blijven veel van de blend-composities een geheim van de stam.
Het geld dat de stammen verdienen door onze samenwerking, wordt gebruikt om onderwijs en een veilig thuis voor de lokale kinderen te bieden. Het is onze bedoeling om deze succesvolle en duurzame verbinding met deze stammen voort te zetten, zodat zowel de stam als onze klanten kunnen profiteren van deze uitwisseling.
Voorzorgsmaatregel
Rapé is een heilig medicijn en moet met respect en goede bedoelingen worden gebruikt. Gecombineerd gebruik met alcohol raden wij sterk af. Denk eraan om het mengsel niet door te slikken, maar snuit voorzichtig uw neus en spuug de resten uit. Vanwege het tabaksgehalte van de meeste Rapé's kan dwangmatig gebruik leiden tot afhankelijkheid en hartaandoeningen, beroertes, atherosclerose en andere vaatziekten veroorzaken. Daarom mag u Rapé nooit gebruiken tijdens zwangerschap.
Wil je Rapé kopen of op de hoogte blijven van ceremonies en rapé workshops stuur ons dan een berichtje zodat we je toe kunnen voegen aan onze mailinglijst.
Referenties
http://www.ayahuasca.info.pl/eng/uzdrawiajace.htm
de Aguiar MS (2012). Nukiní: de taal en het zelfrespect van een volk. Proceedings gepubliceerd: kellogg.nd.edu/STLILLA
Antolín I, Mayo JC, Sainz RM, del Brío Mde L, Herrera F, Martín V, Rodríguez C (2002).
Beschermend effect van melatonine in een chronisch experimenteel model van de ziekte van Parkinson. Brain Res.; 943 (2): 163-73
Cardoso, CM, Nascimento, S., 2008. Etnobotany en Umbanda-tempels. College van
Theologie Umbanda, Sao Paulo, Brazilië, p. 133.
Curtis, MM (1935) The Book of Snuff and Snuff Boxes, New York, Bramhall House
Domino EF, Minoshima S, Guthrie S, Ohl L, Ni L, Koeppe RA, Zubieta JK (2000).
Nicotine-effecten op de regionale cerebrale doorbloeding bij wakkere, rustende tabaksrokers. Synaps.; 38 (3): 313-21.
Elferink JG. (1983). Het verdovende en hallucinogene gebruik van tabak in Pre-Columbiaans Midden-Amerika. J Ethnopharmacol.; 7 (1): 111-22.
Fotiou E (2012). Werken met 'La Medicina': Elements of Healing in Contemporary Ayahuasca Rituals. Antropologie van het bewustzijn; 23: 6-27.
Cohen M, Lippman M, Chabner B (1978). Rol van pijnappelklier bij de etiologie en behandeling van borstkanker. Lancet.; 2 (8094): 814-6.
FAOSTAT. Export - landen per grondstof: top export - tabak, onbewerkt, 2010 Beschikbaar via: http://faostat.fao.org/desktopdefault.aspx?pageid=342&lang=en&country=21
Farzin D, Mansouri N (juli 2006). "Antidepressivum-achtig effect van harmane en andere beta-carbolines in de gedwongen zwemtest bij muizen". Eur Neuropsychopharmacol 16 (5): 324-8.
GST-rapport: rookloze tabak en volksgezondheid: een wereldwijd perspectief.
Herraiz T, Chaparro C (2005). Humane monoamineoxidase wordt geremd door tabaksrook: bèta-carboline-alkaloïden werken als krachtige en omkeerbare remmers. Biochem Biophys Res Commun.; 326 (2): 378-86.
Janiger O, Dobkin de Rios M (1973). Suggestieve hallucinogene eigenschappen van tabak Medical Anthropology Newsletter; 4 (4): 6-11
Jauregui X, Clavo ZM, Jovel EM, Pardo-de-Santayana M (2011). Plantas con madre: planten die lesgeven en begeleiden in het sjamanistische initiatieproces in het oost-centrale Peruaanse Amazonegebied. J Ethnopharmacol.; 134 (3): 739-52.
Kunz D, Schmitz S, Mahlberg R, Mohr A, Stöter C, Wolf KJ, Herrmann WM (1999).
Een nieuw concept voor melatonine-tekort: over verkalking van de pijnappelklier en uitscheiding van melatonine. Neuropsychopharmacology.; 21 (6): 765-72.
Kitkhuandee A, Sawanyawisuth K, Johns NP, Kanpittaya J, Johns J (2014). Pijnappelklierverkalking wordt geassocieerd met symptomatisch herseninfarct. J Stroke Cerebrovasc Dis.; 23 (2): 249-53.
Kitkhuandee A, Sawanyawisuth K, Johns J, Kanpittaya J, Tuntapakul S, Johns NP (2014). Verkalking van de pijnappelklier is een nieuwe risicofactor voor symptomatische intracerebrale bloeding. Clin Neurol Neurosurg.; 121: 51-4.
Lagrou, E., 1996. Sjamanisme en vertegenwoordiging onder de Kaxinawa. In: Langdon,
EJ (Ed.), Sjamanisme in Brazilië: nieuwe perspectieven. Federale Universiteit van Santa
Catarina Publishing House, Florianopolis, blz. 197-231.
Lima, EC, 1994. Katukina: Geschiedenis en organisatie van een Pano-groep uit de hoge Jurua. 193 pp. Dissertatie - Graduate Program in Social Anthropology, University of Sao Paulo
Luke J (1997). Het effect van fluoride op de fysiologie van de pijnappelklier. Proefschrift, University of Surrey.
Luke J (2001). Fluoride-afzetting in de verouderde menselijke pijnappelklier. Cariës Res.; 35 (2): 125-8.
McKenna, T., 1993. Food of the Gods: The Search for the Original Tree of Knowledge - a Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution. Bantam Books, New York., P. 336.
Pavia CS, Pierre A, Nowakowski J. (2000). Antimicrobiële activiteit van nicotine tegen een spectrum van bacteriële en schimmelpathogenen. J Med Microbiol.; 49 (7): 675-6.
Philip E. Cryer, Morey W. Haymond, Julio V. Santiago en Suresh D. Shah (1976). Norepinefrine en adrenaline-afgifte en adrenerge bemiddeling van met roken geassocieerde hemodynamische en metabolische gebeurtenissen. N Engl J Med; 295: 573-577
Polimeni G, Esposito E, Bevelacqua V, Guarneri C, Cuzzocrea S (2014). De rol van melatoninesuppletie bij neurodegeneratieve aandoeningen. Front Biosci (Landmark Ed).; 19: 429-46.
Russell A, Rahman E (2015). The Master Plant: Tobacco in Lowland South America. Bloomsbury Academic; 1 editie.
deSmet PA (1985). Een multidisciplinair overzicht van bedwelmende snuifrituelen op het westelijk halfrond. J Ethnopharmacol.; 13 (1): 3-49.
Schultes RE (1984). Vijftien jaar studie van psychoactieve snuiftabak in Zuid-Amerika: 1967-1982 - een overzicht. J Ethnopharmacol.; 11 (1): 17-32.
Skwarlo-Sonta K, Majewski P, Markowska M, Oblap R, Olszanska B (2003)
Bidirectionele communicatie tussen de pijnappelklier en het immuunsysteem. Can J Physiol Pharmacol.; 81 (4): 342-9.
Stanfill SB, Oliveira da Silva AL, Lisko JG, Lawler TS, Kuklenyik P, Tyx RE, Peuchen EH, Richter P, Watson CH (2015). Uitgebreide chemische karakterisering van Rapé-tabaksproducten: nicotine, niet-geïoniseerde nicotine, tabakspecifieke N'-nitrosaminen, polycyclische aromatische koolwaterstoffen en smaakbestanddelen. Food Chem Toxicol.pii: S0278-6915 (15) 00126-X
Stanfill SB, Connolly GN, Zhang, L, Jia, TL, Henningfield, J, Richter P, et al. (2010). Surveillance van internationale tabaksproducten voor oraal gebruik: totale nicotine, niet-geïoniseerde nicotine en tabaksspecifieke nitrosaminen. Tob. Controle 20, e2.
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC): rookloze tabak en sommige tabaksspecifieke N-nitrosamines, Lyon, Frankrijk, 2007, ISBN 9789283212898
Wilbert J, 1987. Tabak en sjamanisme in Zuid-Amerika. Yale University Press, New Haven, CT.
Wolk R, Shamsuzzaman AS, Svatikova A, Huyber CM, Huck C, Narkiewicz K, Somers VK (2005). Hemodynamische en autonome effecten van rookloze tabak bij gezonde jonge mannen. J Am Coll Cardiol.; 45 (6): 910-4.
Zagorevski DV, Loughmiller-Newman JA (2012). De detectie van nicotine in een kolf uit de late Maya-periode door middel van gaschromatografie en vloeistofchromatografie massaspectrometrie. Rapid Commun Mass Spectrom .; 29; 26 (4): 403-11
geschreven door admin www.ayahuasca.com